For CAT smartelefoner så er det enkleste å motta innstillinger på SMS (knappen over).
Vi har også laget en veiledning med steg for steg om hvordan du aktiverer Mobildata og MMS manuelt.
Merk! Veiledningen under gjelder kun for CAT smarttelefoner. For eldre eller enklere telefoner (dum-telefoner) så vil disse menyene variere. Du finner brukerveiledning på alle CAT telefoner deres nettsider.
1. Tilbakestill innstillinger
Vi anbefaler å starte med å tilbakestille innstillingene for mobildata og MMS.
- Åpne innstillinger appen på telefonen din.
- Velg Nettverk og internett
- Velg Mobilnettverk
- Velg Navn på tilgangspunkt
Øverst i høyre hjørne ser du 3 vertikale prikker. Trykk på prikkene og deretter "Tilbakestil til standardvalg".
Gå videre til steg 2.
2. Aktiver Mobildata
Etter at du har tilbakestilt innstillingene, kan du legge til mobildata innstillingene.
Øverst i høyre hjørne velg + (plusstegnet).
Fyll ut punktene nedenfor.
NB! Det finnes flere felt i menyen, disse skal ikke fylles ut.
Navn: Mobildata PlussMobil
APN-navn: internet
Autentiseringstype: PAP
APN-type: default
APN-protokoll: IPv4
Roamingprotokoll for APN: IPv4
MERK: internet er med liten i og en t.
Det må ikke være med mellomrom.
Øverst i høyre hjørne trykk på de tre prikkene, velg Lagre. Gå til steg 3.
3. Aktiver MMS
Etter å ha lagt inn mobildata innstillingene, vil du komme tilbake til menyen.
Øverst i høyre hjørne velg + (plusstegnet).
Fyll ut punktene nedenfor.
NB! Det finnes flere felt i menyen, disse skal ikke fylles ut.
Navn: MMS PlussMobil
APN-navn: mms
MMSC: http://mms.media
APN-type: mms
MMS-port: 80
MERK: mms er i små bokstaver.
Det må ikke være med mellomrom.
Øverst i høyre hjørne trykk på de tre prikkene, velg Lagre.
Ofte stilte spørsmål
SMS fungerer ikke
1. Start med en omstart av telefonen din. Dette løser som oftest problemet.
2. Har du riktig SMS-meldingssentral på mobilen?
Noen ganger kan det henge igjen innstillinger fra en tidligere operatør på mobilen. Da er det greit å sjekke at SMS-meldingsentralnummeret stemmer.
Sjekk at meldingsentralnummeret er satt til +47 966 30 001
3. Identifiser hvor problemet ligger.
Gjelder det mottak av SMS, utsendelse av SMS eller begge deler?
Er det et eller flere nummer du har problem med?
Når var det forsøkt sendt/mottatt SMS, dato og tidspunkt? Hvilket nummer mottok SMS og hvilket nummer sendte SMS.
Dette er blant annet noen av spørsmålene kundeservice vil stille deg, slik at vi kan kartlegge hvor problemet ligger, for å så kunne løse det.
Fyll ut kontaktskjema under for å komme i kontakt med teknisk support.
Wifi-tale
Nokia støtter for øyeblikket ikke Wifi-tale på vår nye plattform. Vi jobber sammen med Nokia for at dette skal løses.
Vi hjelper deg!